top of page
  • תמונת הסופר/תליאת רוסטוקר • סטודיו ליאתיתי

חדר רחצה הורים - YES WE CAN !

עודכן: 5 באפר׳ 2022

חדר רחצה הורים הוא בעיני אחד החללים החשובים בבית - פוסט מקיף.


הרי גם אתם יודעים שהורים נוטים לשים את עצמם אחרונים בתור, כמעט בכל דבר ועניין, וזו טעות מובנית בחשיבה על עתיד טוב יותר. בטח ובטח כשמדובר בהורים צעירים!

למה? כי גם אנחנו צריכים! וכשהצרכים שלנו נענים – אנחנו יכולים להיענות עם הרבה יותר דלק (שלא לדבר על חיוך!) לשאר החיימים שלנו.

הורים שיש להם (עוד) מקום של שקט, להתחיל ולסיים בו את היום יום, מקום שהוא רק שלהם, ואפילו – אם הם ממש אמיצים - כזה שהוא מפנק, נעים ומעוצב בטוב טעם, בעצם מסדרים לעצמם עמדת הטענה יומיומית שלגמרי מחזירה את ההשקעה.


וזו השקעה *כל כך* חשובה, כזו שדה פקטו משפרת את איכות החיים של זוגות רבים.

אי לכך ובהתאם לזאת, ההמלצה שלי היא ללכת על המקסימום, וגם אם הוא במינימום - למקסם. במידת האפשר (ובדרך כלל – אפשר!) עדיף להגדיל, לרווח, אפילו אם צריך ״לשלם״ בתמורה ממאגר הנדל"ן של חדרים אחרים או פונקציות אחרות.

ואם ממש אי אפשר – לתכנן מדויק ומהודק אבל לא לוותר עליו!


מרחבים ותנועות:

השטח המינימלי לחדר רחצה הורים שנפוץ כיום בדירות קבלן הוא 160x160, שהם 80 ס״מ סולידיים (מדי) לכל פונקציה כולל מרחב השימוש שלה, בצפיפות:

80 לדלת הנפתחת, למקלחון, לאסלה ולכיור.


תקני מרחב השימוש הם משהו שיש להתחשב בו בכובד ראש, ולזכור שיש מאחוריהם ומכל צדדיהם הגיון: צריך מרחב מספיק כדי שנוכל לעמוד ליד האסלה, להסתובב, להתיישב, מרחב שיאפשר לנו לצאת מהמקלחון, לא ליפול באמבטיה, לעמוד ולהתכופף מול הכיור וכו׳.


לכן כל כך חשוב לתכנן את החדר הזה עם מישהו שמבין בזה, ולא סתם למקם עניינים לפי החשק.



המינימום הזה מרגיש ונחווה קטנטן ולא סתם –

חלל הרחצה הינו חדר בו אנו זזים הכי הרבה, משתמשים בכל הפסיליטיז, ובכללי – זה מקום לתנועות גדולות (התלבשות, התפשטות, רחצה, ניגוב).


אז איך את אמורה להירגע אם לא תוכלי לנוע בחופשיות במקלחת בסופו של יום גדוש?


זה כל כך הרבה יותר נעים ונוח לזוז כשיש מקום לזוז!


אני חווה את הלך המחשבה ה״מתקמצן״ הזה בעיקר אצל זוגות צעירים (אבל ממש לא רק), שמשקיעים את עיקר המחשבה, השטח והתקציב בחדרי הילדים ואפילו באורחים (!) לפני שהם דואגים לעצמם.


בתור מעצבת פנים, אישה, אימא ובת אדם, אני אומרת: תשקיעו בכם!

בזוגיות, בשלוות הנפש, באהבה (גם זו העצמית!). לא בשביל להשוויץ (לא רק...), אלא בשביל החיוך הזה בלב שיתרווח בכל לילה במקום הזה הקדוש, הפרטי, שלכם. בסיפוק הזה של להכניס רגל יחפה למקלחון מרווח, יפיפה, ולהרגיש כמו בצימר הכי שווה בעולם – בכל ערב – והוא כולו שלך.


הרי ידוע שאימא רגועה היא אימא שטוב לה,

וגם כמובן כמו שאמר חכם סיני חביב:


Happy wife – Happy life


אז – אם חדר הרחצה שלכם גדול מהמינימום – מעולה.


אם לא – בדקו אם אפשר להרחיב אותו. שאלו את עצמכם אם אתם חייבים לחלוק את פיסת האלוהים הקטנה הזו עם חדר ארונות פיצקון, או שאולי ניתן לוותר עליו ולמצוא (או לייצר!) בחדר השינה מקום לארון בגדים מרווח במקום.

ומה עם חדר המשחקים – האם הוא באמת צריך להיות גדול כל כך?

ומה בקשר לפינת האוכל שמשתמשים בה רק פעם בחודש במקרה הטוב?


לא שווה יותר להרוויח חדר רחצה אלוהי עם מרחב תנועה נעים ונוח, בלי מכשולים, עם מקלחון מרווח שלא נתקלים בו עם המרפקים, עם מקום להתנגב בו בלי לעמוד על רגל אחת בערך, ואפילו כיור לא משפריץ עם יותר מקום אחסון?


המלצה שלי: אל תיקחו שום דבר כמובן מאליו. בחיים, בכלל, ובתכנון ועיצוב בפרט.


עיצוב:

עיצוב חלל הרחצה - קטן ושובב ככל שיהיה, הוא עיצוב יחסית קבוע, עם חיפויי רצפה וקירות שלא מחליפים כל כך בקלות. לכן, בשנים האחרונות המגמה היא לבחירות ניטרליות, בעיקר לבן או אפור בהיר.

אני אוהבת להכניס זריקת צבע באזור כלשהו (למשל בחיפוי קיר האסלה, בנישת הבקבוקים, לעלות על קיר האמבטיה), ותמיד לוקחת בחשבון את החיבורים עם שאר החיפויים - שתהיה המשכיות וזרימה נכונה.


עושים את זה לבד? הכי פשוט ובטוח לבחור גוון אחיד לרצפה, וגוון לבן לקירות, ואת האופי והצבע להכניס באמצעות האביזרים, אפילו מבלי להשקיע הון בברזים (ברזים בצבעים מיוחדים יהיו יקרים באופן משמעותי!).

צבע הרובה יעשה הבדל מטורף באופי של החדר - האם הוא יתמזג עם האריחים למראה רגוע ועדין יותר או שיגיע בקונטרסט אליהם לאפקט מרשים? הבחירה אפשרית!


כל אביזרי ההלבשה: סבוניות, מגבות, שטיחונים, מתלים, תמונות וקישוטים שונים ניתן לשנות ולהחליף כשרוצים, ולקבל אווירה שונה ומעודכנת לפי בחירתך, כך שגם אם המעטפת ניטרלית – ניתן לייצר הרבה יופי ועניין.


גם מבחינת עלות החיפויים לא חייבים להשתגע!

יש היום מידות רבות לאריחים במחירים זולים, החל מאריחים גדולים (90x30 ס״מ), דרך אריחי subway (הקלאסיים בגודל 15x7.5).

אפשר לשחק עם צורת היישום של האריחים: לאורך (טרנדי...), פיש-בון, יישום קלאסי וכו׳,

או עם צורות האריחים עצמם (מעויינים, חיתוכים אוריינטליים, ריבועים).


אבל שימו לב: לדרוך על אריחים קטנים שונה מלדרוך על אריחים גדולים בלי הרבה חיבורים ביניהם. יש כאלה שרגישים לזה יותר (הי!) וזה יציק להם, ויש כאלה שלא.

בנוסף קחו בחשבון גם שהעבודה עם אריחים קטנים תעלה יותר, ודורשת לעבוד עם רצף מנוסה ומקצוען.


תאורה

מודה, עד שלא למדתי את הנושא לעומק, לא ידעתי עד כמה תכנון ובחירה מדוקדקים ונכונים של תאורה יכולים לשנות, לדייק, למנף ולהעצים את חווית המחייה שלנו, בטח ובטח בחדר משומש כחדר רחצה.

נכון שצריך תאורה טובה וחזקה כדי שנוכל לראות את כל הנקבוביות, ולהתאפר בהתאם.

אבל מה קורה בלילה? כשרוצים לעשות פיפי בלי להתעורר ממש? או בלי להעיר את הישנ/ה לצידנו? הרי אנחנו מחבבים אותם מספיק כדי להשתדל לא להדליק להם פרוז׳קטור לפרצוף באמצע החלום.


לכן לא נוותר על עוד סוג תאורה, אני אוהבת להתייחס אליה כאל תאורת מסלול המראה: מראה את הדרך לאסלה בבטחה נעימה, ובלי דרמות מיותרות.

גם כשעושים אמבטיה הרבה יותר כיף להירגע עם בתאורה עמומה ורכה כזו.


ללא ספק, שווה ביותר להשקיע לפחות בשתיים-שלוש נקודות תאורה: כזו מרכזית מהתקרה / מעל / בצד המראה -שתשטוף אתכם באור – כשזה מה שאתם צריכים, וכזו לתאורת לילה / תאורת עמימות רכה – כשאתם פחות מסתכלים.


דלת הזזה

כשמחפשים פתרונות יצירתיים לחדרים קטנטנים, ההצעה הזו תמיד מגיעה מתישהו.

אבל דלת הזזה היא חומר תכנוני נפיץ.

עקרונית – אם חדר אינו גדול מספיק כדי שנוכל להתקין בו דלת שנפתחת בצורה רגילה, עדיף לפתור את הבעיה הראשית – את התכנון, ולא את הסימפטום.


דלתות הזזה תופסות יותר מקום לאורך הקיר (לא ניתן למקם שם מחמם מגבות למשל), מרעישות יותר כשמזיזים אותן, ובעיקר: הן פחות אטומות לרעשים, ריחות ואור!

אני משתדלת להשתמש בדלתות מהסוג הזה כמעט רק למטרות עיצוביות (הי דלת אסם) – ורק לפונקציות שחיות איתן באושר (חדר ארונות למשל, שם הבגדים שקטים מספיק).


אחסון

מקום למה שצריך איפה שצריך.


כאמור, חדרי הרחצה נוטים להיות קטנים יחסית, ולכן אנחנו צריכים אותם מדויקים מאוד.

בהתאמה, כך גם נתייחס למקומות האחסון שבהם, ולא נבזבז אותם על דברים לא הכרחיים.

לדוגמא:

מקום אחסון לגלילי נייר טואלט – צריך בהחלט!

מקום אחסון למגבות – ממש לא חובה. הן יכולות (ומעדיפות) להיות בארון אחר.


האחסון צריך להיות מתוכנן ולהיבחר בהתאם למה שיכיל:

מוצרי קוסמטיקה ואיפור אוהבים מגירות לא גבוהות מדי או מדפים שאינם עמוקים מדי, כאלה שלא מחזיקים שורות מאחורי שורות שמסתירות זו את רעותה.

לעומתם הפן, גלילי נייר טואלט, מוצרי ניקוי דווקא יעריכו גובה הולם.


ומה עם סל הכביסה?

אם החדר קטנטן ממש שווה לשקול אם לכלול אותו בכלל בחדר הרחצה, או שאפשר להכילו בכיף דווקא בחדר השינה, או בחדר הארונות.

או לחילופין – לייעד לו מגירת כביסה מאווררת ייעודית בארון הכיור.


כביסה כביסה כביסה

אישית, אני לא אוהבת לערבב חדר שירות וחדר התפנקות. למה לערבב שמחה בששון, ולהכניס מטלות למקום שאמור להיות הכי נקי מעומסים שאפשר?


במידה ואין מקום נפרד למכונה, מייבש, וכל הבוג׳ארס שמסביבם, אעדיף לייעד להם מקום בחדר הרחצה של הילדים, ואז - לתכנן רהיט ייעודי שיאפשר להם להיעלם עד כמה שניתן מהנוף, יחד עם חומרי הניקיון, הסלסלות, ועם מרווח מספיק להצליח להכניס ולהוציא כביסתך בלי להימרח על איזה קיר.


חדרי רחצה שקופים

טרנד שתופס תאוצה בשנים האחרונות, ובעיני מקומו במגזינים שלא מתקלחים בהם.

גם כשהיינו צעירים הערכתי מאוד את המרווח בינו לביני כשזה הגיע לשירותים. מה אני צריכה מישהו שיצוטט לי ברגעים אינטימיים כאלה?

אבל אני מבינה שהיום, זה לפעמים קצת אחרת.


בתור מעצבת, בעיני הסיבה היחידה שיכולה להצדיק את הרעיון העיצובי הזה היא חללים קטנים עם בעיית שטח, שחייבים לחלוק ביניהם פתחי אור ואוורור, כדי להצליח להתקיים. זו, או רצון עז של הלקוחות.

בכל מקרה, אם החלטתם ללכת על זה - עדיף שהאסלה תהיה באזור סגור להפרדת ריחות רעשים ואור. קחו בחשבון שאלה לא דברים שכדאי בהכרח להכניס לחדר השינה שלכם.


אם חשבתם על חסכון כלכלי – תחשבו שוב – זכוכית היא חומר יקר, ולרוב יהיה זול יותר לבנות קיר מאשר להציב במקומו קיר זכוכית.


קצת טיפים קלילים לעיצוב:

  • את הצבע הוסיפו באמצעות אביזרי הטקסטיל: שטיח ומגבות. היו עקביים ואל תגזימו בצבעים ובסגנונות.

  • נרות ריחניים איכותיים גם יאירו ברכות שהרבה יותר נעים להירגע לאורה, גם יפיצו ריח נעים, וגם יהיו כיפיים ויפיפיים לקישוט. אל תשכחו להחזיק גפרורים במגירה ליד.

  • אם יש לכם אור טבעי בכמות מספקת – עציצים שאוהבים לחות מוסיפים המון לחדר הרחצה.

  • תמונה על הקיר נותנת תחושה חמימה של בית, של מקום שמשקיעים בו. כשחלל הרחצה מקבל יחס אוהב שכזה, הוא לגמרי מחזיר באווירת חיוך חזרה.

  • אם יש פינה בה תוכלו למקם שולחן קטן, עם נר נעים ועציץ ירוק שמח – בכלל שיחקתם אותה.


לסיכום, גם אם אין תקציב לאריחי מעצבים איטלקיים, או לרהיטים בנגרות אישית, חדר רחצה נפרד – גם אם קטן – הוא שדרוג נפלא לאיכות החיים. זו אמנם השקעה (בכל זאת, מדובר בצנרת, חומרים ואביזרים שיש להם עלות) – אבל היא לא כזו שמחייבת קפיצה מעבר לפופיק התקציב המיועד.


עם תכנון נכון ובלי הרבה קצ׳קראי, אפשר לעצב חדר רחצה נעים, נוח ויפיפה, שייתן לך פינה של פרטיות, שלווה ושקט.

שווה.


bottom of page